تبلیغات
انجمن مهندسین برق و الکترونیک - اخبار تکنولوژی برق

اسلایدر



 تبلیغات انجمن مهندسین برق و الکترونیک


 تبلیغات انجمن مهندسین برق و الکترونیک


>>>  اخبار تکنولوژی  <<<



>>> انجمن مهندسین برق و الکترونیک <<<





ابداع سیستمی برای برقی‌کردن هر دوچرخه معمول:





مهندسان لندن، واحد پیشرانه الکتریکی جدیدی به نام Rubbee را ابداع کرده‌اند که ظرف چند ثانیه به یک دوچرخه معمولی متصل می‌شود و آن را به یک سازه الکتریکی تبدیل می‌کند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیستم ضدآب جدید از طریق یک اهرم آزادسازی سریع به صندلی متصل می‌شود و چرخ عقب دوچرخه را می‌پوشاند.


یک بازوی جاذب‌ شوک‌مانند سامانه را به صورت پرس‌شده نگه می‌دارد، بنابراین، غلتک نیرودهی‌شده آن قادر به حفظ تماس با بخش فوقانی تایر است.


گفته می‌شود، این واحد حتی بر روی دوچرخه‌های دارای تعلیق عقبی نیز کارساز است.


غلتک از ترکیبی از پلی‌اورتان ویژه ساخته شده که امکان اتصال مناسب بین آن و تایر را بدون ساییده‌شدن بیش از حد تایر فراهم می‌کند.


نیروی این فناوری از یک باتری 14.4 ولتی و 280 وات ساعتی تامین می‌شود که ظرف دو ساعت به صورت کامل شارژ می‌شود.


گرچه سیستم ابداعی می‌تواند برای افزایش نیروی پدال خود دوچرخه‌سوار به کار رود، این سامانه فقط با استفاده از مد موتور قادر به ارائه سرعت بیشینه 25 کیلومتر در ساعت و طیف متوسط 25 کیلومتر است.


این واحد نیروی بیشینه 800 وات را ارائه داده و 6.5 کیلوگرم وزن دارد.


طراحان لندنی هم‌اکنون در حال جمع‌آوری بودجه لازم در Kickstarter برای تولید این تکنولوژی هستند. 




پیشگیری از برق گرفتگی با دستگاه هوشمند کنترل برق ایران





مبتکر ایرانی موفق به طرح و ساخت دستگاه کنترل هوشمند برق جهت جلوگیری از برق گرفتگی موجودات زنده شد.

مجید قلی‌پور ریشتن در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: مدار طراحی شده در میکرو کنترلر با استفاده از دسته پالسی از آی‌سی به یکی از پین‌های خروجی و دریافت آن از پین دیگر موجودات زنده را شناسایی می‌کند.


وی با بیان اینکه مرحله دوم تثبیت وجود مصرف کننده است، افزود: برق از لایه دوم سیم پیچ‌ها عبور کرده و جریان روی سیم اول القا می‌شود.

این مقدار شناسایی و ترانزیستور متصل به آن پایه آی‌سی را یک می‌کند که وجود مصرف کننده را ثبت می‌کند و با قطع ارتباط رله نیز قطع می‌شود.

قلی پور ریشتن ادامه داد: سیم پیچ‌ها در هر پین از خروجی‌ها نصب شده‌اند تا بعد از وصل رله اگر موجود زنده‌ وارد مدار شد مقدار جریان القایی در هر دو سیم پیچ اختلاف داشته باشد تا رله قطع شود.


وی درباره جنبه‌های نوآوری طرح خاطرنشان کرد: با حذف اتصالات کوتاه در این طرح، حفاظت جان در برابر برق گرفتگی یا آتش‌سوزی ناشی از اتصال برق صورت گرفته است.

جلوگیری از صرف انرژی ری‌اکتیو ذخیره شده در مصرف کننده‌ها در اثر خاموشی موقع استفاده نکردن از مصرف کننده از دیگر مزایای طرح است.

مبتکر این طرح در پایان در خصوص وجه تمایز فنی این طرح با نمونه مشابه اظهار کرد: فیوزهای محافظ جان و سیستم ارتینگ نمونه‌های مشابه این طرح تنها در برابر برق گرفتگی فاز – زمین می‌باشند در حالی که سیستم طراحی شده علاوه بر این عملکرد از نوع فاز – نول نیز محافظت می‌کند و در صورت برق گرفتگی و یا اتصال تنها خروجی مربوط را قطع می‌کند.

 انجمن مهندسین برق و الکترونیک