تبلیغات
انجمن مهندسین برق و الکترونیک - نحوه راه اندازی موتور DC

اسلایدر



 تبلیغات انجمن مهندسین برق و الکترونیک


 تبلیغات انجمن مهندسین برق و الکترونیک


نحوه راه اندازی موتور DC


در ابتدای راه اندازی موتور dc ولتاژ القایی در هادی روتور صفر است یعنی داریم ec=0 در این حالت جریان شدیدی از آرمیچر عبور می كند كم است. این جریان شدید باعث آسیب رسیدن به موتور می شود. بنابراین لازم است در ابتدای راه اندازی به نحوی مقدار جریان ia كم شود.

برای كاهش ia در ابتدای راه اندازی از مقاومتهایی سری با سیم پیچ آرمیچر استفاده می كنیم و در هر مرحله مقدار مقاومت را كم می كنیم تا اینكه ia به مقدار نامی خود برسد
راه اندازی مقاومتی موتور شنت كم كردن مقاومت راه اندازی به دو صورت ممكن است انجام گیرد. روش اول توسط یك اپراتور و روش دوم توسط رله های تأخیری.








نحوه راه اندازی موتور DC:





در ابتدای راه اندازی موتور dc ولتاژ القایی در هادی روتور صفر است یعنی داریم ec=0 در این حالت جریان شدیدی از آرمیچر عبور می كند كم است. این جریان شدید باعث آسیب رسیدن به موتور می شود. بنابراین لازم است در ابتدای راه اندازی به نحوی مقدار جریان ia كم شود.
برای كاهش ia در ابتدای راه اندازی از مقاومتهایی سری با سیم پیچ آرمیچر استفاده می كنیم و در هر مرحله مقدار مقاومت را كم می كنیم تا اینكه ia به مقدار نامی خود برسد
راه اندازی مقاومتی موتور شنت كم كردن مقاومت راه اندازی به دو صورت ممكن است انجام گیرد. روش اول توسط یك اپراتور و روش دوم توسط رله های تأخیری.

روش اول دارای خطا و مشكلاتی است كه عبارتند از:

- نیاز به یك اپراتور برای راه اندازی هر موتور dc
- در صورتیكه مقاومتها به سرعت از مدار آرمیچر برداشته شوند ممكن است جریان بیشتر از جریان نامی شود و به موتور آسیب برسد.
- اگر مقاومتها به كندی از مدار آرمیچر برداشته شوند باعث تلفات زیادی در موتور و ایجاد حرارت می شود.
مقایسه كلی بین موتورهای dc و ac
بعلت اینكه موتورهای dc دارای كموتاتور و جاروبك هستند، هزینه بیشتری برای تعمیر و نگهداری آنها باید صرف شود. معمولاً بین كموتاتورها در موتورهای dc جرقه زده می شود بنابراین در مكانهایی كه خطر اشتعال وجود دارد از آنها استفاده نمی شود. در كارهائیكه احتیاج به تنظیم سرعت دقیق داریم معمولاً از موتور شنت استفاده می شود و برای راه اندازی بارهای سنگین نیز موتور سری بكار می رود.

مزیت عمده موتورهای ac نسبت به موتورهای dc در هزینه تعمیر و نگهداری آنها و هم چنین احتیاج نداشتن به یك منبع dc است. در كارهائیكه احتیاج به یك سرعت ثابت با راه اندازی بارهای سنگین داریم موتورهای ac بهتر از موتورهای dc هستند.

یكی از مهمترین مسائل موتورها، راه اندازی موتورها در شروع كار است. در هنگام راه اندازی جریان شدیدی از موتور عبور می كند و ممكن است باعث اختلال در كار دستگاههای دیگر بشود. همان طور كه قبلاً‌ ذكر شد موتورهای القائی جریان راه اندازی در حدود 5 تا 7 برابر جریان نامی از شبكه دریافت می كنند.

در موقعیتهایی كه جریانهای راه اندازی ایجاد مشكل می كنند از موتورهای القایی روتور سیم پیچی شده استفاده می كنیم. مزیت عمده این نوع موتورها، جریان راه اندازی كم و گشتاور راه اندازی زیاد آنها است. روش عمده ای كه در موتورهای dc برای كم كردن جریانهای راه اندازی استفاده می شود، بكار بردن مقاومتهایی سری با مدار آرمیچر است كه به تدریج از مدار آرمیچر خارج می شوند، این روش تلفات زیادی را بهمراه دارد. امروزه با پیشرفت در عناصر نیمه هادی و المانهای قدرت سعی می شود كه بیشتر از موتورهای ac استفاده شود تا هزینه تعمیر و نگهداری را كاهش دهند.

موتورها معمولاً در قدرتهای متفاوتی ساخته می شوند، استاندارد موتورهای توان بالا موجود است. با بالا رفتن توان احتیاج به جریان و ولتاژ بیشتری برای موتور خواهیم داشت، در صورتیكه ولتاژ ترمینالهای موتور را افزایش دهیم جریان مورد نیاز موتور كم می شود. كاهش جریان موتور نیز باعث كاهش قطر سیم پیچهای موتور می شود و هزینه ساخت كاهش می یابد. البته عوامل مختلف دیگری در طراحی موتورهای با قدرت بالا مؤثر هستند و ولتاژ استاندارد موتورهای القایی بزرگ موجود است.

با توجه به محیط كارخانه سیمان و اثر گرد و غبار روی عملكرد موتورهای dc و پیشرفتی كه در زمینه كنترل موتورهای القایی در صنعت صورت گرفته است، در صنعت سیمان از موتورهای القایی بیشتر استفاده می شود كه در بخش بعدی به بررسی آنها می پردازیم.

هر چقدر توان موتور بالا می رود، لازم است كه ولتاژ اعمال شده نیز به موتور افزایش پیدا كند. معمولاً موتورهای 380 تا 460 ولت را فشار ضعیف و موتورهای 460 تا 2300 ولت را فشار متوسط و موتورهای بالاتر از 2300 ولت را فشار قوی می نامند.

در صورتیكه گشتاور راه اندازی و گشتاور ماكزیمم مناسب بخواهیم از موتورهای القایی استفاده می كنیم. موتورهای القایی در مقایسه با موتورهای dc دارای حجم و وزن كمتری هستند و نگهداری و تعمیرات موتورهای القایی نیز به مراتب كمتر از موتورهای dc است.

در مكانهایی كه لازم است سرعت دقیقی داشته باشیم در گذشته از موتورهای dc استفاده می شود ولی اكنون با استفاده از كنترل كننده ac سعی می شود از موتور القایی استفاده شود.

مزایای مهم كنترل كننده های ac را می توان به صورت زیر برشمرد:

- براحتی می توان از آنها استفاده نمود.

- استفاده از نمایشگرهای دیجیتالی كه امكان مشاهده پارامترهای مختلف را فراهم می كنند.

- قابلیت برنامه ریزی و مدل كردن كنترل كننده های pi و pid

- ایجاد كنترل روی سیستمهای گشتاور ثابت، توان ثابت و سیستمهای ترتیبی (سیستمهای متوالی)

- قیمت پائین در مقایسه با كنترل كننده های آنالوگ

- قابلیت اطمینان زیاد

- استفاده از المانهای قدرت مانند ترانزیستورهای igbt كه می توانند با فركانس زیادی قطع و وصل شوند تا بدین صورت كنترل سیستم بهتر صورت گیرد.

- قابلیت كنترل فركانس از 01/0 تا 500 هرتز بدین ترتیب می توان كنترل دقیقی روی سرعت موتور انجام داد و انرژی را صرفه جویی كرد.

- مشخصه دینامیكی مناسب كه امكان كنترل سرعت و شتاب را به خوبی فراهم می كند.

- استفاده از رگولاتورهای جریان برای حالتهای گذرا

استفاده از روشهای كنترل سرعت برداری برای كنترل دقیق و بهینه سیستم








موضوع : مهندسی قدرت (Power Engineering)،
برچسب ها : موتور DC، dc، راه اندازی، نحوه راه اندازی موتور DC، مزایا، كنترل،




تاریخ : پنجشنبه 25 مهر 1392 | 11:36 ق.ظ | نویسنده : رامین خادم ملت | نظرات

 انجمن مهندسین برق و الکترونیک